לאחר פתיחת עסק חדש, בעל העסק צריך ללמוד כיצד לתפעל אותו מכל הכיוונים: כיצד לבצע את עבודתו באופן שוטף, כיצד לנהל את זמנו ואת זמן העובדים שלו באופן אופטימלי, כיצד לחשב בתוך התשלום הסופי את העלויות השוטפות של ביצוע עבודת העסק, כיצד להתנהל מול הרשויות וכמובן – איך להקפיד על התנהלות פיננסית נכונה של העסק, כדי להצליח להגיע למצב של רווח משמעותי בכל חודש עם פוטנציאל גדילה חיובי, כולל יכולת לעמוד בפני משברים או תקופות מאתגרות שהעסק עלול לעבור.

להלן שבע העצות המעשיות שלנו לניהול פיננסי חכם של העסק שלכם, עצות שלמדנו מניסיוננו ומניסיונם ארוך השנים של בעלי העסקים המקצועיים איתם עבדנו. נמליץ לכם לעיין בהצעות הבאות ולנסות ליישם מה שתוכלו כדי להגיע לתחושת רווחה פיננסית בתהליך ניהול העסק שלכם.

1. תזרימי מזומנים ואשראי

הדבר הראשון שחשוב לשים אליו לב הוא כמובן תחום ההכנסות וההוצאות של העסק שלכם. כמה אתם מכניסים בכל חודש? כמה אתם מוציאים בכל חודש? כמה כסף אתם מקבלים על המקום וכמה משולם לכם בדיליי של כמה חודשים? האם קיים סכום כסף נוסף בו אתם יכולים להשתמש לצורך התזרים השוטף של העסק מדי חודש? כל אלו שאלות שחשוב לשאול – ולא רק לשאול, אלא גם לתעד בקובץ מסודר מדי חודש. 

תכננו מראש איזה כסף ייכנס ומתי, ואיזה כסף ייצא ומתי, כדי לוודא שלא תיכנסו לגירעון (מינוס) בשל ההבדל בתאריכים. תמיד כדאי להחזיק סכום נזיל בחשבון כדי להשתמש בו לצורך התזרים השוטף ולהבטיח שתישארו מעל למינוס. 

כאשר אתם מתכננים את ההוצאות שלכם, בעיקר את ההוצאות שדורשות החזרת סכום גדול של כסף לאורך זמן, השתמשו בכלל הבא: שלמו בטווח הקצר את ההוצאות שמשמשות אתכם לטווח הקצר, ושלמו לאורך זמן את ההוצאות הגדולות וארוכות הטווח של העסק: שיפוצים, רכישת רכב, תהליך שדרוג של העסק. כך הדברים הקטנים שאתם מבצעים מיום ליום לא יכבידו על התזרים השוטף שלכם, ואילו את ההוצאות הגדולות שאתם צריכים לאורך זמן תוכלו להכניס כחלק מההוצאה החודשית והקבועה שלכם.

2. תכנית עסקית עם יעדים כמותיים

אם בסעיף הקודם שאלתם את עצמכם "איך אני אמור להחליט איזה סכום כסף יוצא ומתי" זה הסעיף החשוב ביותר עבורכם: שרטוט תוכנית עסקית יסודית וברורה לשנים הקרובות. התוכנית העסקית היא בעצם מסמך בו אתם חולמים קדימה – שופכים על הדף את מה שאתם מקווים להשיג במשך השנים הבאות בעסק שלכם. זה יכול להיות "לעבור למשרד החדש", "להתחיל להעסיק עובדים חיצוניים", "לקנות רכב חדש", "להתחיל לספק שירות שלא סיפקנו קודם", "להגיע למחזור הכנסות מסוים" וכן הלאה. העיקר שתדמיינו מה אתם רוצים להשיג, ולאחר מכן תורידו את החלום לפסים ריאליסטיים – כעת שבו ופרקו את התוכנית הזו למשימות ספציפיות: 

"כדי לעבור למשרד חדש – עליי לחסוך סכום מסוים בכל חודש" 

"כדי להעסיק עובדים חיצוניים עליי להקדיש סכום מסוים לשיווק העסק" 

"כדי להתרחב לשדות עיסוק חדשים עליי להקדיש זמן מסוים בכל שבוע ללמידה". 

הציבו לעצמכם יעדים תקופתיים וכספיים. במקום לומר "בשנה הבאה אני רוצה לעבור למשרד חדש" תאמרו "בחודש ינואר אני רוצה לבדוק שלושה משרדים". במקום לומר "אני רוצה להצליח יותר מאשר בשנה שעברה" תאמרו "אני רוצה להשיג עלייה של 20% בהכנסות במהלך השנה הבאה". כך תשיגו יותר ותרוויחו מוטיבציה מוגברת שמונעת מהצבת יעדים ריאליים וברי כימות.

3. תכנון מס

היעזרו בבעלי מקצוע מומחים בתחומם כדי לתכנן מראש את אופן הרישום שלכם אל מול הרשויות. אופני רישום שונים ישפיעו משמעותית על תפקוד העסק שלכם מבחינה פיננסית: אם לדוגמא תירשמו בתור עוסק יחיד תצטרכו לשלם כמות מסוימת של כסף למס הכנסה מדי שנה, בהתאם להכנסות שלכם. אם תירשמו בתור עסק שמבצע העסקת עובדים על פי חוק תצטרכו לשלם למס הכנסה סכומים אחרים לחלוטין. אופן הרישום שלכם משנה גם מבחינה פיננסית וגם מבחינה בירוקרטית. 

בעל מקצוע מומחה יסייע לכם גם בתהליך הרישום וגם בתכנון פריסת התשלומים שלכם למס הכנסה, כדי להגיע למצב מאוזן ולחשב את התשלומים האלו יחד עם שאר ההוצאות החודשיות של העסק.

4. תמחור חכם

לאופן תמחור מוצרי העסק תפקיד משמעותי בהצלחה שלו. אם אתם גובים מחיר נמוך מדי על השירותים שלכם אתם עשויים להגיע למצב של תזרים לא רווחי ולפשוט את הרגל. אם אתם גובים מחיר גבוה מדי על השירותים שלכם – המתחרים שלכם ייקחו לעצמם את רוב הלקוחות בתחום. תמחור נכון צריך להתבצע בעקבות מחקר שוק צמוד שיאפשר לכם להכיר את המתחרים ואת המחירים שלהם, ובעקבות כך להחליט היכן אתם רוצים לעמוד ביחס אליהם. כך תשמרו על זרם של לקוחות מרוצים ובו בזמן תשיגו רווח נאה שיאפשר לכם להמשיך לפעול ולגדול כעסק. במידה ואתם מתלבטים כיצד להחליט על תמחור הולם מומלץ להיעזר באנשי מקצוע מתחום הפיננסים לביצוע התהליך.

5. תיעוד ופיקוח 

בוודאי כבר יצא לכם לרדוף לא מעט אחרי לקוחות שהתמהמהו בתשלום. אולי אפילו נאלצתם לרדוף אחרי מישהו שהייתם חייבים לו כסף, ולקח זמן עד שהצלחתם לשלם לו את המגיע לו. עסקים רבים לא טורחים לעקוב באופן הפשוט ביותר אחר הכסף שנכנס ויוצא מהעסק שלהם – וכך הם מפסידים לא מעט. 

  • הקפידו להסתכל בזמנים קבועים במהלך החודש על התזרים שלכם ולתזכר כל גורם שאמור לשלם לכם. 
  • כסף יוצא מהחשבון הבנק שלכם? בדקו במה מדובר. 

אם תשימו לב לסכומים שנכנסים ויוצאים מהחשבון שלכם, תבטיחו את יציבות התזרים של העסק ותוכלו לעקוב ולוודא שאתם באמת משלמים כל סכום שאתם צריכים לשלם ומתנהלים ביושר ובחוכמה תוך תכנון מקדים מול מוסדות בירוקרטיים, לקוחות וספקים.

6. הקצאת סכום כסף להוצאות צפויות ובלתי צפויות

תמיד עשויים להיווצר מצבי חירום בעסק שלכם. יכול להיות שתצטרכו לקחת חופשה בשל נסיבות חירום משפחתיות, להפסיק את פעילות העסק בשל תנודות השוק למשך תקופה או להנמיך פרופיל בעקבות מגפה עולמית שצמצמה את קהל הלקוחות שלכם. 

מה תעשו בזמן כזה מבחינה פיננסית? 

למצב כזה כדאי להיות ערוכים מראש – ולא משנה באיזה תחום אתם פועלים או מה העסק שלכם עושה. הציבו לעצמכם סכום מסוים שיישאר בקרן למקרה חירום וישמש אתכם בזמנים בהם קרה משהו בלתי צפוי. 

יחד עם סכום זה הציבו סכום נוסף של כסף שישמש אתכם להוצאות צפויות, כאלו שאתם מעוניינים לעשות יום אחד אבל לא רוצים לשלם עליהן מתוך התזרים השוטף של העסק. כך תוכלו לחסוך לרכישת ציוד חדש בעזרת הפרשת סכום כסף קטן מדי חודש לאורך תקופה.

7. מיקור חוץ למומחים

לאורך כל הדרך אל תהססו לבצע מיקור חוץ בעת הצורך ולהיעזר במומחים. אף אחד לא יכול להיות גם רואה חשבון, גם מוסכניק, גם מזכיר, גם איש מכירות וגם יועץ השקעות… עדיף שתחליטו מה הם תחומי האחריות שאתם לוקחים על עצמכם בתור בעלי העסק, ויחד עם זאת תחליטו אילו תחומים אתם מחליטים להוציא לספקים חיצוניים. בתחום הפיננסי עצה זו רלוונטית מתמיד: ביצוע מיקור חוץ של שירותים בתחום הפיננסי למומחים שמכירים היטב את התחום, יעשה את ההבדל בין עסק שמקרטע מחודש לחודש לבין עסק שבנוי היטב על יסודות כלכליים יציבים. רואה חשבון מומחה, יועץ עסקי ואנשי שירותים פיננסים שונים יכולים להוריד לכם נטל גדול מהכתפיים.

לא מדובר בטרחה גדולה ולא במשהו שרק יחידי סגולה מסוגלים לעשות – מאות אלפי בעלי עסקים בישראל מנהלים עסקים משגשגים לאורך עשרות שנים, מצליחים לפרוץ בתחומם ולתחזק קהל לקוחות יציב תוך הפקת רווחים נאים. גם אתם יכולים לעשות זאת! הקפידו לעקוב אחר תזרים העסק, היעזרו בספקים חיצוניים בתחום הפיננסי כאשר אתם לא בטוחים מה לעשות, הקפידו להיערך מראש לזמני חירום והציבו לעצמכם יעדים ריאליים וברי השגה אליהם תרצו להגיע בעתיד – כדי שתמשיכו להתפתח ולצמוח בכל שנה ושנה. 

רוצים להתייעץ? להנות משירותים פיננסיים מגוונים במחירים משתלמים? אנחנו כאן לשירותכם, דברו איתנו. הרבה בהצלחה!

סגירת תפריט
Call Now Button
×

עגלת קניות

בעלי עסקים אנחנו מאפשרים לכם לקבל תשלום מזומן מלקוחות בקלות ובאופן חוקי לגמרי!

יש לכם שאלה? רוצים שנציג יחזור אליכם? חייגו אלינו 055-9863513 
או מלאו פרטים בטופס ותענו מיד: